15 ting du skal huske, når du flytter

Skrevet af: Søren Henriksen huskeliste flytning
Når du skal flytte, oplever du sikkert lige som alle andre, at der er alt for mange praktiske ting, man skal huske. Her får du 15 punkter, som kan bidrage til, at din flytning bliver mere overskuelig.

1) Folkeregisteradresse

Det er vigtigt, at du melder flytning til folkeregisteret senest 5 dage efter, at du flytter. Du skal anmelde din flytning digitalt på hjemmesiden for den kommune, du flytter til eller på borger.dk. Du skal benytte digital signatur eller NemID for at anmelde flytning online. Før du går i gang med at anmelde flytning, skal du:

  • Have NemID eller digital signatur klar
  • Vide, hvilken dag du skal flytte
  • Finde ud af, om du skal skifte læge

Det er ikke muligt at downloade et flytteskema online eller hente det på posthuset. Ønsker du ikke at benytte digital signatur eller NemID, skal du henvende dig hos kommunens borgerservice.

2) Hvem skal have din adresseændring?

Fra folkeregisteret går der automatisk besked til alle offentlige kontorer, SU-styrelsen og institutioner, der har din adresse registreret. Det vil sige, du skal ikke gøre noget i forhold til fx licens, din bil, børnehave, skole eller andre uddannelsessteder. Det er også almindeligt, at pengeinstitutter og forsikringsselskab får direkte besked. Det er ikke alle, der automatisk får besked om, at du har ændret adresse. De steder, hvor du skal oplyse det, kan fx være:

  • Arbejdsgiver
  • Blodbanken
  • Diverse abonnementer
  • El eller gasleverandør
  • Fritidsaktiviteter
  • Konto- og medlemskort
  • Læge – hvis du beholder den samme
  • Olieselskab
  • Tandlæge
  • Vandværk
  • Varmeselskab

Se mere på cpr.dk.

3) Post Danmark

Det er vigtigt, at du giver Post Danmark besked om, at du flytter senest 5 hverdage før, du ønsker at få eftersendt din post. Brug ePosthuset online eller det helt almindelige posthus. Når du melder flytning til Post Danmark, bliver din brevpost eftersendt til din nye adresse fra første dag og i 6 måneder frem både ved midlertidigt og vedvarende adresseskift. Ønsker du at forlænge perioden yderligere 6 måneder, skal du kontakte Post Danmark.

Det er gratis at få eftersendt brevpost, og du kan også få eftersendt aviser, blade og magasiner. Du kan også få eftersendt din brevpost, hvis du flytter til udlandet. Husk at fjerne dit navn på din gamle postkasse og sætte navn på din nye postkasse med det samme – ellers kan postbuddet ikke aflevere din post.

4) ePosthuset

Du kan tilmelde dig ePosthuset på www.postdanmark.dk, og det er ganske enkelt. Herefter kan du melde flytning online, få adgang til fx Modtagerflex, mulighed for at leje en postbox og modtage pakker, hvor og når det passer dig. 
Med en selvvalgt kode kan du få adgang til ePosthuset via smartphone og tablet.

5) Posthuset

Du kan ikke længere få flytteblanketter på posthuset, men du kan stadig aflevere og afhente breve og pakker her. Du finder en oversigt over posthuse på postdanmark.dk.

6) Flyttemappe

Flyttemappen er ikke længere tilgængelig på landets posthuse. I stedet skal du logge ind på e-Posthuset med dit nem-id, hvorfra du kan sende dine informationer med det samme. Du logger ind her: e-posthus.

7) Din postkasse

Det er vigtigt, at du sætter dit navn på postkassen på din nye bopæl med det samme – ellers har Post Danmark ikke pligt til at aflevere posten. Husk også at fjerne skiltet fra postkassen på din gamle adresse, når du flytter. Har du tilmeldt dig fx Reklamer Nej tak, Reklamer og gratis aviser – Nej tak, Levering til døren eller Modtagerflex hos Post Danmark, stopper det, når du skifter adresse permanent. Husk derfor at tilmelde dig igen på din nye adresse.

8) Læge

Hovedreglen er, at du skal vælge en læge, der bor max 15 km fra din bolig. Betyder din flytning, at du skal skifte læge, er det gratis i forbindelse med flytningen. Som med folkeregisteradressen kan du gøre det på nettet til den kommune, du flytter til eller via borger.dk. Her kan du også se, hvilke læger, der har åbent for tilgang. Husk at få tjekket, om du skal skifte læge, før du begynder at melde flytning digitalt.

9) Skat

Betyder din flytning, at du skal ændre noget i forhold til din skat, hvilket kan være tilfældet ved skilsmisse, kan du gøre det på skat.dk. Her er en Tast-Selv/Skattemappe, hvor du kan ændre din forskudsopgørelse/skattekort, udskrive årsopgørelse, finde indkomstoplysninger og meget mere.

10) Aflæsning af forbrug

Når du flytter, skal du aflæse el, gas, vand og varme og melde flytning til forsyningsvirksomhederne. Samtidig skal du aflæse forbrug og tilmelde din nye adresse hos forsyningsvirksomhederne. De skal have tallene senest 5 dage efter, at du er flyttet. Nogle forsyningsselskaber kræver information senest 3 hverdage efter, du er flyttet fra din bolig. På danskenergi.dk finder du en oversigt over en række selskaber.

11) Boligstøtte

Flytter du til en lejebolig, har du mulighed for at søge boligstøtte hos Udbetaling Danmark. Du finder ansøgningsskema på borger.dk.
Der er forskellige regler for støtten afhængig af fx boligtype og din indkomst. Når Udbetaling Danmark har modtaget din ansøgning, kan du få boligstøtte fra den 1. i måneden. Du skal søge inden, der er gået en måned fra den dag, du flytter ind. Husk, at Udbetaling Danmark først kan behandle din ansøgning, når du har meldt flytning til folkeregistret.

12) Rengøring ved fraflytning

Der er mange praktiske opgaver i forbindelse med enhver flytning. Vil du gerne overlade en af dem til andre, er det muligt at bestille et rengøringsfirma til at klare rengøringen. Søg fx på nettet på rengøring ved fraflytning, og der dukker flere firmaer op. Skal du flytte fra en lejebolig, er der formodentlig helt klare krav til rengøring, når du flytter. Derudover forventer enhver, der køber et hus, at det er rengjort, når man flytter ind med mindre andet er aftalt.

13) Forsikring

Det er muligt, du skal have foretaget ændringer i forhold til fx din indboforsikring, hvis du fx flytter til en anden type bolig eller et andet postnummer. Derudover er det ikke alle forsikringer, der dækker alle typer af boliger. Nogle forsikrer fx ikke boliger med stråtag og andre tager en højere pris, når du skal have forsikret en sådan bolig. Kontakt dit forsikringsfirma, så du er sikker på også at være dækket korrekt i din nye bolig.

14) Hvis du flytter til udlandet

Der er flere forhold, du skal være opmærksom på, hvis du skal flytte til udlandet. Fx Visum, opholds- og arbejdstilladelse, regler for at indføre husdyr, vaccinationskrav, uddannelsesmuligheder for dine børn, bankoplysninger, etc. På Udenrigsministeriets hjemmeside um.dk er der en Borgerservice, hvor du finder svar på en række af disse spørgsmål.

15) Gode links til flytningen

Borger.dk - alt info om det offentlige
Lejernes Landsorganisation i Danmark 
Post Danmark 
SKAT 
Udenrigsministeriet
Cpr.dk
danskenergi.dk

BOXIT Flytteguide

Flytteguiden er BOXITs univers med gode råd og tips, som kan gøre din flytning lettere. Vi blogger om de klassiske flyttesituationer, fordele og alt bøvlet, som du sikkert gerne vil undvære. Med andre ord: Vi klæder dig på, når du skal flytte fra A til B.

Velkommen til BOXIT Flytteguide!

Tilbehør til flytning

Køb flyttekasser, tape, bobleplast og andet flyttetilbehør i din BOXIT afdeling.

Se udvalget
Lej flyttetrailer for kun 5 kr.

Lej en flyttetrailer i din lokale BOXIT afdeling for kun kr. 5 alle hverdage.

Mere om trailere