Når du skal flytte, oplever du sikkert lige som alle andre, at der er alt for mange praktiske ting, man skal huske. Her får du 15 punkter, som kan bidrage til, at din flytning bliver mere overskuelig.

  1. 1. Folkeregisteradresse

    Det er vigtigt, at du melder flytning til folkeregisteret senest 5 dage efter, at du flytter. Du skal anmelde din flytning digitalt på hjemmesiden for den kommune, du flytter til eller på borger.dk. Du skal benytte digital signatur eller NemID for at anmelde flytning online. Du kan melde flytning samlet for hele husstanden. Før du går i gang med at anmelde flytning, skal du:

    • Have NemID (digital signatur) klar
    • Vide, hvilken dag du skal flytte
    • Finde ud af, om du skal skifte læge (se punkt 8)

    Har du brug for hjælp, kan du henvende dig hos kommunens borgerservice.

    Folkeregistret hedder også CPR-register (Det Centrale Personregister) og har siden oprettelsen af CPR-numre i 1968 haft det formål at tildele alle der bor i Danmark et personnummer (CPR-nummer) og der i gennem registrere grundlæggende personoplysninger om personer og bl.a. sikre, at personerne er registreret i CPR på den adresse, hvor de faktisk bor eller opholder sig.

  2. 2. Hvem skal have din adresse ændring?

    Fra folkeregisteret går der automatisk besked til alle offentlige kontorer, SU-styrelsen og institutioner, der har din adresse registreret. Det vil sige, du skal ikke gøre noget i forhold til fx licens, din bil, børnehave, skole eller andre uddannelsessteder. Det er også almindeligt, at pengeinstitutter og forsikringsselskab får direkte besked. Det er dog ikke alle, der automatisk får besked om, at du har ændret adresse. De steder, hvor du skal oplyse det, kan fx være:

    • Arbejdsgiver
    • Blodbanken
    • Diverse abonnementer
    • Forsyningsselskaber – el, vand, varme, gas
    • Fritidsaktiviteter
    • Konto- og medlemskort
    • Læge – hvis du beholder den samme
    • Olieselskab
    • Tandlæge
    • Telefon- TV- og internetleverandør

    Se mere på cpr.dk

  3. 3. Postnord

    Du kan ikke længere melde flytning via postvæsnet. Når du skal flytte, skal du melde adresseændring via borger.dk som beskrevet i punkt 1. PostNord modtager automatisk besked om flytningen og du behøver normalvis ikke gøre mere i forhold til omdirigering af dine breve.

    Flytning i Danmark
    Når du har meldt flytning, bliver breve, blade og magasiner automatisk eftersendt til din nye adresse de første 6 måneder, selv om de er adresseret til den gamle adresse. Vær opmærksom på at PostNord ikke eftersender pakker. De bliver returneret til afsenderen, hvis de ikke er adresseret til din nye adresse.

    Flytning til udlandet
    Flytter du til udlandet, kan du anmode PostNord om at få din post eftersendt til den nye adresse de første 6 måneder. PostNord eftersender ikke aviser, blade, magasiner og pakker til udlandet. Du kan anmode om eftersendelse til udlandet via PostNord’s kontaktformular.

    Midlertidig adresseændring
    Det er ikke længere muligt at lave en midlertidig adresseændring hos PostNord. Vil du modtage post på en anden adresse uden at have meldt flytning til Folkeregistret, skal du sørge for, at posten er adresseret direkte til den adresse, du gerne vil modtage posten på. Dit navn skal stå på postkassen for at være sikker på at forsendelsen bliver afleveret.

    Ændringen skyldes, at PostNord er skiftet til kun at bruge oplysninger om adresser og adresseændringer fra CPR-registret.

  4. 4. ePosthuset

    ePosthuset kan ikke længere benyttes til at melde flytning. ePosthuset benyttes primært til at styre ”Modtagerflex” og ”Pakkeboksen”.

    Hvis du har aftale om ”Modtagerflex” og/eller ”Pakkeboksen”, skal du huske at rette din adresse i ePosthuset og evt. ændre din aftale, så den passer til mulighederne og behov ved den nye bolig.

    Du kan logge ind på ePosthuset her. Husk dit NemId. Du kan også ringe på tlf.nr. 70 70 70 30.

  5. 5. Flyttemappe på posthuset

    Flyttemappen er ikke længere tilgængelig på landets posthuse. Flytteblanketten, som var i den, er erstattet af online flytning på borger.dk, som beskrevet ovenfor. Du skal reelt ikke bruge posthuset til noget i forbindelse med en flytning, men du kan dog stadig afhente og aflevere breve og pakker her. Du finder en oversigt over posthuse på www.postnord.dk.

  6. 6. Din postkasse

    Det er vigtigt, at du sætter dit navn på postkassen på din nye bopæl med det samme – ellers har PostNord ikke pligt til at aflevere posten. Mangler navnet risikerer du, at f.eks. dit nye Sundhedskort, NemID-kort m.m. ikke bliver leveret. Husk også at fjerne skiltet fra postkassen på din gamle adresse, når du flytter.

    Har du tilmeldt dig ”Reklamer – Nej tak”, ”Reklamer og gratisaviser – Nej tak” og/eller ”Nej tak+”, så stopper det, når du skifter adresse permanent. Husk derfor at tilmelde dig igen på din nye adresse. Fra september 2018 er det ikke længere PostNord, men FK Distribution, der administrerer Nej tak-ordningerne.

  7. 7. Selve flytningen

    Det er en god idé at planlægge selve flytningen i god tid. Der er mange praktiske ting i forbindelse med nedpakning, transport og udpakning, som kan overraske. Sørg f.eks. for at have rigeligt flyttekasser, bobleplast, flyttetæpper m.m. Du kan se mulighederne for flyttetilbehør på BOXIT’s hjemmeside her.

    Du skal også overveje nøje om du selv vil stå for hele flytningen. I så fald kan du leje en bil eller en flyttetrailer. Du kan også vælge et professionelt flyttefirma, som står for hele eller dele af processen. Det er typisk lidt dyrere – men naturligvis meget nemt. En anden og nyere mulighed er at benytte BOXIT Flyttebox. Her får du leveret en stor container på din adresse i god tid før flytningen. Så kan du selv – ro og mag pakke ned og organisere tingene, så udpakningen også bliver nemmere. Når du er klar, flytter BOXIT Flytteboxen til din nye adresse, hvor du igen kan have containeren stående så længe du vil. Se mere om flytning med BOXIT her.

    Får du pladsproblemer i forbindelsen med flytningen, kan du opmagasinere dine ting i et depotrum. BOXIT har depotrum i Jylland og Fyn.

  8. 8. Læge

    Hovedreglen er, at du skal vælge en praktiserende læge, der bor max 15 km fra din bolig. Betyder din flytning, at du skal skifte læge, er det gratis i forbindelse med flytningen. Som med folkeregisteradressen skal du gøre det på nettet til den kommune, du flytter til eller via borger.dk. Her kan du også se, hvilke læger, der har åbent for tilgang. Husk at få tjekket, om du skal skifte læge, før du begynder at melde flytning digitalt.

  9. 9. Skat

    Betyder din flytning, at du skal ændre noget i forhold til din skat, hvilket kan være tilfældet ved skilsmisse, kan du gøre det på skat.dk. Her er en Tast-Selv/Skattemappe, hvor du kan ændre din forskudsopgørelse/skattekort, udskrive årsopgørelse, finde indkomstoplysninger og meget mere.

  10. 10. Aflæsning af forbrug

    Når du flytter, skal du aflæse el, gas, vand og varme og melde flytning til forsyningsvirksomhederne. Samtidig skal du aflæse forbrug og tilmelde din nye adresse hos forsyningsvirksomhederne. De skal have tallene senest 5 dage efter, at du er flyttet. Nogle forsyningsselskaber kræver information senest 3 hverdage efter, du er flyttet fra din bolig. På danskenergi.dk finder du en oversigt over en række selskaber.

  11. 11. Boligstøtte

    Flytter du til en lejebolig, har du mulighed for at søge boligstøtte hos Udbetaling Danmark. Du finder ansøgningsskema på borger.dk. Der er forskellige regler for støtten afhængig af fx boligtype og din indkomst. Når Udbetaling Danmark har modtaget din ansøgning, kan du få boligstøtte fra den 1. i måneden efter. Du skal søge inden, der er gået en måned fra den dag, du flytter ind. Husk, at Udbetaling Danmark først kan behandle din ansøgning, når du har meldt flytning til folkeregistret.

  12. 12. Rengøring ved fraflytning

    Der er mange praktiske opgaver i forbindelse med enhver flytning. Vil du gerne overlade en af dem til andre, er det muligt at bestille et rengøringsfirma til at klare rengøringen. Søg fx på nettet på rengøring ved fraflytning, og der dukker flere firmaer op. Skal du flytte fra en lejebolig, er der formodentlig helt klare krav til rengøring, når du flytter. Derudover forventer enhver, der køber et hus, at det er rengjort, når man flytter ind med mindre andet er aftalt.

  13. 13. Forsikring

    Det er muligt, du skal have foretaget ændringer i forhold til fx din indboforsikring, hvis du fx flytter til en anden type bolig eller et andet postnummer. Derudover er det ikke alle forsikringer, der dækker alle typer af boliger. Nogle forsikrer fx ikke boliger med stråtag og andre tager en højere pris, når du skal have forsikret en sådan bolig. Kontakt dit forsikringsfirma, så du er sikker på også at være dækket korrekt i din nye bolig.

  14. 14. Hvis du flytter til udlandet

    Der er flere forhold, du skal være opmærksom på, hvis du skal flytte til udlandet. Fx Visum, opholds- og arbejdstilladelse, regler for at indføre husdyr, vaccinationskrav, uddannelsesmuligheder for dine børn, bankoplysninger, etc. På Udenrigsministeriets hjemmeside um.dk er der en Borgerservice, hvor du finder svar på en række af disse spørgsmål.

    Flytter du til udlandet i mere end 6 måneder, skal du ”udrejses” i Folkeregistret. Det kan gøres online på kommunens hjemmeside, på borger.dk eller ved henvendelse til kommunens Borgerservice.

  15. 15. Gode links til flytningen

    Borger.dk - alt info om det offentlige
    Lejernes Landsorganisation i Danmark
    PostNord
    Udenrigsministeriet
    Cpr.dk
    danskenergi.dk

Find din
lokale BOXIT


Her kan du blandt andet finde
åbningstider og kontaktinformation