Netop. Ingen elsker flytning. Det er tidskrævende, stressende, kaotisk og decideret udmattende. Og lad os være helt ærlige: Al planlægning i verden kan ikke forvandle flytningen til noget, som du ser frem til.

Netop. Ingen elsker flytning.
Vennerne du engang selv sled for flygter, de tager ikke telefonen og du står efterladt den søndag, hvor hele skidtet skal flyttes. Det er tidskrævende, stressende, kaotisk og decideret udmattende. Og lad os være helt ærlige: Al planlægning i verden kan ikke forvandle flytningen til noget, som du ser frem til.

Det kommer aldrig til at være som en dag i BonBon-Land, men du kan organisere dig ud af rigtig meget. Hvert år flytter op mod 800.000 danskere, og rigtig mange vælger at klare ærterne selv. Vi har listet de gyldne tips til planlægning af flytning og opbevaring, der hjælper dig til den bedste flytteoplevelse.

Her 5 do’s and dont's til din flytning:

  1. 1. Do's - Søg hjælp tidligt

    Arbejdskraft er uvurderlig, når du skal flytte. Spred ordet til dine godhjertede venner og familiemedlemmer uger forinden, så du kan få et rungende ‘ja’. Sørg for at dine hjælpere er indforstået med deres betydning for din velstrukturerede flytning. Planlægning og rotation kan hjælpe med at undgå frustrerede og udmattede hjælpere, der skal bære dit kære indbo. Overvej kraftigt stærk kaffe (eller stærkere drikke), snacks, hyppige pauser og tag hensyn.

  2. 2. Do's - Start med at spise dit forråd

    Er der et par uger til du flytter? Så start med at spise de frysetørrede bønner, Mou suppen, hakkekødet, æbleskiverne og de andre ting du havde glemt i din frosne skattekiste. Lav en madplan med indholdet fra din fryser, så du tømmer den frem til Store Flyttedag. Det betyder ikke kun, at du har mindre tøende varer at transportere – men du sparer samtidigt penge. Og hvem sagde flytning ikke var dyrt nok i forvejen?

  3. 3. Do's - Pak weekendtasken

    Du gider ikke lede gennem flyttekasse efter flyttekasse for at finde din tandbørste eller rene underbukser. Det virker bare dumt, når man lige har pakket sagerne ned. Hjælp dig selv, og pak en taske som om du skal på weekendophold i Berlin. Toiletsager og tøj nok til et par dage – måske lige minus kamera, Euro og pas. Det gør overgangsperioden til en bedre flytteoplevelse.

  4. 4. Do's - Pak en 24-timers overlevelseskasse

    Hvad får du brug for at overleve i de næste 24 timer? Her pakker du de mest basale fornødenheder. Flyttekassen kan indholde:

    • Plastic tallerkener + bestik
    • Håndklæder, toiletpapir
    • Ikke-letfordærvelige snacks (frugt, nødder, energibarer, popcorn, chips, tun etc.)
    • Badehåndklæder og lagner

    Den første overnatning bliver allerede bedre, når du ved hvor badehåndklædet og sengetøjet gemmer sig. Husk at du kommer til at styrte forvildet rundt på flyttedagen, og ikke ligefrem har tid til at lege Jamie Oliver i køkkenet. Sunde og energiholdige snacks holder dig i gang. Hvem sagde pizza?

  5. 5. Do's - Rens ud

    Donér, smid væk og afhold et garagesalg eller loppemarked. Flytninger af flere elementer kræver en større lastbil, flere ture og mere nedpakning. Vær ærlig over for dig selv: Hvis du flytter ting, som du ikke bruger alligevel – så spar dig selv besværet. Se din flyttedag som den perfekte lejlighed til at genoverveje alle ejendelene i dit liv. Er der store eller små ting, der kan gives til velgørenhed? Sælges på Den Blå Avis? Opbevaring? Eller måske smides ud? Det sparer dig for besværet med at flytte tingene frem og tilbage. Måske kan du endda tjene et par ekstra håndører til flyttebudgettet.

  6. 6. Dont's - Hyr IKKE en suspekt flyttemand

    Alle har hørt skrækhistorierne om flyttemænd, der aldrig mødte op eller ødelagde inventar uden ansvarsforsikring. Du kan gøre meget selv ved at tjekke Trustpilot eller andre anbefalinger. Er du stadig ikke overbevist? Så gør det selv – bare du er realistisk omkring omfanget af flytningen. Vælger du et flyttefirma, så indhent og sammenlign mindst tre priser. Husk også at tjekke om dine sager er omfattet af forsikring under flytningen.

  7. 7. Dont's - Pak IKKE i tilfældig rækkefølge

    Lav en planlagt pakkeliste, der prioriterer hvilke ting du skal bruge først og pak dem samlet. Hvis dit køkken fx er spredt i flere kasser, skal du rode mange igennem for at finde dine ting. Et godt tip kan være at give hvert rum en farvekode, som afspejler hver kasses indhold. Post-its falder af – så skriv hellere direkte på flyttekassen. Du kan også tage et billede af hver flytte kasse, så du ikke skal rundt og lede i dem allesammen. I App Store og Google Play findes app’en Flytteplanen, som er et hjælpsomt værktøj til at holde styr på dit indbo.

  8. 8. Dont's - Pak IKKE for meget

    Bland ikke tingene i dine flyttekasser. Du ender med en gennemrodning, der gør projektet helt aldeles uoverskueligt. En overfyldt flyttekasse bliver tung at flytte rundt – og faktisk er det bedre flytte flere lette ting end færre tunge. Og så selvom du flytte op på fjerde sal. Et andet godt tip er, at tage de kritiske briller på: Har du haft det her tøj på inden for et år? Er det tid til at donere en pose tøj eller to til Afrika? Mange af de ting du ikke har brugt, kan du med fordel lade være med at tage med videre. Hvis du absolut vil pakke tungt og spille med flyttemusklerne, så vær sikker på at dine flyttekasser er stærke nok.

  9. 9. Dont's - Vær IKKE tidsoptimist

    Flytning tager tid, så sæt tiden af til det. Det tager sjældent blot et par timer, at flytte alt dit indbo fra A til B. På flyttedagen opstår det uforudsete ofte, så planlæg leje af trailer eller køb af flyttekasser forud. Trafikken kan også drille de dage, hvor de bare skal hurtigt frem. Dine venners hjælp er uvurderlig, men den søndag, hvor de melder afbud med tømmermænd, ville du ønske at du havde taget dine forholdsregler. Husk at trække vejret og holde hovedet koldt – hele dagen.

Find din
lokale BOXIT


Her kan du blandt andet finde
åbningstider og kontaktinformation